Δωρεάν Μεταφορικά!

Για παραγγελίες άνω των 100.00 €

Μετατροπή Ελαστικού Σε Tubeless

05/03/2019
από Bike Mall
Τι είναι ένα σύστημα tubeless.

Λάστιχα τα οποία τοποθετούνται απευθείας επάνω στην ζάντα και κρατάνε αέρα χωρίς σαμπρέλα είναι ευρέως διαδεδομένα στον χώρο του αυτοκινήτου και της μηχανής. Η ίδια χρήση στα ποδήλατα δεν χρειάζεται περισσότερες εξηγήσεις. Με απλά λόγια, ο σχεδιασμός των ελαστικών και τον ζαντών έχει εξελιχθεί. Ό,τι δούλευε για κάποιους πριν 40 χρόνια, δεν πάει να πει ότι είναι το ίδιο αποτελεσματικό και σήμερα. Το σύστημα tubeless για τους τροχούς ποδηλάτου είναι ένα βήμα παραπέρα, μια φυσική εξέλιξη του απαρχαιωμένου πλέον συστήματος με την σαμπρέλα ή τα συστήματα tubular με τις κόλλες και τα μονοκόμματα λάστιχα.

Όπως σωστά καταλάβατε σε ένα σύστημα tubeless, απλά δεν χρησιμοποιούμε σαμπρέλα. Επειδή τα λάστιχα στα ποδήλατα είναι πιο λεπτά και πιο ελαφριά από αυτά των αυτοκινήτων ή των μοτοσυκλετών, χρησιμοποιούμε ειδικά υγρά (sealants) ώστε να επιτευχθεί στεγανότητα μεταξύ των ελαστικών και των ζαντών. Εκτός του ότι το sealant είναι πιο ελαφρύ από μια σαμπρέλα, έχει την ιδιότητα να σφραγίζει και τρύπες από αγκάθια. Επίσης, το λάστιχο αποκτά καλύτερη κύλιση και είναι πιο αποδοτικό κατά το στρίψιμο. Αυτό όμως που κάνει τους τροχούς tubeless να ξεχωρίζουν, είναι η αξιοπιστία τους.

Αρκετοί κατασκευαστές ζαντών, όπως η Mavic, Fulcrum, Stan’s, Shimano προσφέρουν τροχούς ή στεφάνια (rims) με διαμόρφωση τέτοια ώστε να χρησιμοποιούνται χωρίς σαμπρέλες. Μπορούμε, όμως, με την βοήθεια ενός κιτ μετατροπής σε tubeless σχεδόν όλους τους τροχούς να τους κάνουμε συμβατούς.

Ενώ το σύστημα tubeless είναι ελαφρύτερο, με καλύτερη κύλιση και χαρακτηριστικά οδήγησης και σαφώς πιο αξιόπιστο, υπάρχει μια δυσκολία στο να κάνουμε μια «σφιχτή» σύνδεση μεταξύ του ελαστικού και του τροχού. Παρόλο που πολλοί κατασκευαστές ελαστικών προσφέρουν, βαρύτερα και πιο χοντρά UST ελαστικά σχεδιασμένα να συνεργάζονται μόνο με συμβατές UST ζάντες, η πλειοψηφία των συστημάτων tubeless βασίζεται σε tubeless-ready (TR) λάστιχα, sealant ένα rim tape και μια βαλβίδα. (rim tape είναι ειδική πιο χοντρή και αυτοκόλλητη με υψηλής ποιότητα κόλλα φακαρόλα που μπαίνει εσωτερικά του μη UST τροχού ώστε να καλυφτούν οι τρύπες από τα καψούλια των ακτίνων για να δημιουργήσουμε αεροστεγές στεφάνι).

Γιατί να κάνεις μετατροπή σε tubeless;

Βασικός λόγος για τους περισσότερους είναι η αξιοπιστία. Σίγουρα είναι πιο δύσκολο και πιο μπερδεμένο ώστε να στήσεις τους τροχούς σου, σε σχέση με την κλασική μέθοδο της σαμπρέλας, αλλά η ανταμοιβή ότι ξενοιάζεις από φούιτ/λάστιχο είναι «χρυσός». –προσωπικά δεν έχω πάθει φούιτ/λάστιχο εδώ και 1,5 χρόνο που έχω tubeless ελαστικά και ζάντες- (και το μεγαλύτερο πρόβλημά μου με τις σαμπρέλες δεν ήταν τα αγκάθια, αλλά οι πέτρες και τα snakebite–όταν λόγο σχετικά χαμηλής πίεσης αέρα σε μια επαφή με πέτρα παραμορφώνεται το ελαστικό και η σαμπρέλα «δαγκάνεται» από την ζάντα σε 2 σημεία ταυτόχρονα με αποτέλεσμα να σκιστεί-). Θυμάμαι πρόσφατα σε μια βόλτα, έναν καλό φίλο που είχε πάθει 3 λάστιχα στην ίδια βόλτα… βέβαια ακόμη μυαλό δεν έβαλε και χρησιμοποιεί σαμπρέλες…

Φυσικά και μπορείς να πάθεις λάστιχο/φούιτ σε ένα σύστημα tubeless. Αν έχεις πολύ λίγη πίεση στα ελαστικά και τα προκαλέσεις να ξεζανταριστούν, ή αν ξεχάσεις να συμπληρώσεις υγρό sealant, με αποτέλεσμα να στεγνώσει και να μην μπορεί να σφραγίσει κάποια τρύπα από αγκάθι. Επίσης, μπορεί να σκιστεί κάποιο ελαστικό κατά την κατάβαση μέσα από αιχμηρές πέτρες.Βέβαια, όλα αυτά μπορείς να τα πάθεις και με την σαμπρέλα και είναι εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις. Όπως και να έχει είναι η εξαίρεση στα παραδείγματα και όχι ο κανόνας.

Μπορείτε να βρείτε τα κιτ μετατροπής σε Tubeless πατώντας εδώ

Σας είπα για την καλύτερη κύλιση των ελαστικών όταν είναι χωρίς σαμπρέλα;

Με την ελαφρά παραμόρφωση του ελαστικού ώστε να απορροφάει τις ανωμαλίες του εδάφους χωρίς να «χοροπηδάει» μεταξύ αυτών, το σύστημα tubeless προσφέρει μικρότερη αντίσταση κύλισης (πάντα για ίδιου τύπο ελαστικά) και γενικά μια πιο σβέλτη βόλτα/προπόνηση. Η ελαφρά αυτή παραμόρφωση επίσης, βοηθάει τον έλεγχο και το κράτημα όπως επίσης και την ικανότητα ανάβασης.

Επίσης, ένα σύστημα tubeless είναι πιο ελαφρύ από την συμβατική σαμπρέλα και επειδή έχουμε να κάνουμε με περιστρεφόμενη μάζα και ειδικά στην άκρη του τροχού, οι περισσότεροι καταλαβαίνουν κατευθείαν την διαφορά στην επιτάχυνση και την ταχύτητα του ποδηλάτου (το να «χάσεις» βάρος από τους τροχούς παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στην αίσθηση του ποδηλάτου σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μέρος του ποδηλάτου και αν ελαφρύνεις).

Sealants

Υπάρχουν αρκετοί τύποι από διάφορες εταιρίες, αλλά όλα ξεχωρίζουν σε 2 κατηγορίες (αν και μερικά ανήκουν και στις 2). Άλλα είναι μια σύνθεση από νιφάδες και λεπτές ίνες μέσα σε υγρό, ενώ άλλα φυσικό ή συνθετικό λατέξ. Όλα ανεξαρτήτως τύπου εκμεταλλεύονται το αέρα που φεύγει με πίεση από μια τρύπα στο ελαστικό και κατά την περιστροφή του ελαστικού βγαίνει με πίεση από την τρύπα ώστε να την φράξει και να σταματήσει το μισητό φφφφφσσσσσσσς (διαρροή αέρα!). Ο ένας τύπος γεμίζει την τρύπα ώσπου να κλείσει με ίνες και σωματίδια. Οι ίνες αγκαλιάζουν τα σωματίδια και δημιουργούν μια τάπα. Στον άλλον τύπο sealant η τρύπα σφραγίζεται με καουτσούκ (είτε φυσικό είτε συνθετικό) το οποίο στερεοποιείται καθώς ο συμπιεσμένος αέρας περνάει από την τρύπα του ελαστικού. Μερικά από τα sealants, περιέχουν αμμωνία ή άλλα χημικά που με την πάροδο του χρόνου μπορούν να προκαλέσουν φθορές στα ελαστικά ή στις ζάντες.

Τα περισσότερα sealants τύπου ινών/κομματιών είναι ένα μείγμα νερού, γλυκερίνης και «κομματιών» που θα γεμίσουν την τρύπα. Τα «κομμάτια» συνήθως είναι είτε τριμμένες ίνες χαρτιού, ή συνθετικές ίνες, ή πλαστικό τρίμμα, τρίμα πηλού και όλα έχουν ως στόχο να φράξουν την τρύπα. Θα μπορούσε να φτιαχτεί κάποιο sealant χωρίς γλυκερίνη, το οποίο θα βασιζόταν μόνο στο νερό, αλλά θα εξατμιζόταν πιο εύκολα το καλοκαίρι και θα πάγωνε τον χειμώνα.

Το sealant μπορούμε να το ρίξουμε μέσα στο ελαστικό κατά την τοποθέτηση του ελαστικού πάνω στην ζάντα ή μπορούμε να το ρίξουμε με κάποια σύριγγα από την βαλβίδα. Η μέθοδος με την σύριγγα και την βαλβίδα προϋποθέτει την αφαίρεση του εσωτερικού της βαλβίδας για να μην φραχτεί από το sealant. Τα sealants βασισμένα στο λατέξ, μπορούν να μπουν από τις γαλλικές βαλβίδες και χωρίς την αφαίρεση του εσωτερικού.

Μετά από αρκετό διάστημα χρήσης (το οποίο εξαρτάται από τις θερμοκρασίες, το τερέν και τον τρόπο οδήγησης) όλα τα sealants παύουν να είναι αποτελεσματικά και θέλουν καθάρισμα και ανανέωση. Αν στερεοποιηθούν, ξεζυγίζουν το ελαστικό και έχουμε «άχρηστο» βάρος σε μια μεριά μόνο του ελαστικού. Το να βγάλουμε τα «μαντζούνια» που σχηματίζονται είναι εύκολο, βγάζοντας το ελαστικό πάνω από τον τροχό. Τα sealants που είναι βασισμένα σε ίνες/κομμάτια ξεπλένονται με νερό και έπειτα σκουπίζουμε το ελαστικό με ένα πανί. Τα sealants βασισμένα στο λατέξ, μπορεί πάλι να ξεπλυθεί με νερό εφόσον δεν έχει στερεοποιηθεί, αλλιώς το ξε-κολλάμε κομμάτι-κομμάτι.

Αν σε κάποιο ελαστικό που χρησιμοποιούμε sealant πατήσουμε κάποιο αγκάθι και δεν βγει μόνο του ώστε να μπαλωθεί η τρύπα, θα πρέπει να αφαιρέσουμε εμείς το αγκάθι, αλλιώς με την κύλιση δεν θα μπορεί το sealant να στεγανώσει την τρύπα επειδή θα ανοίγει συνέχεια από αγκάθι που παρέμεινε μέσα.


Πατήστε σε αυτό το σύνδεσμο για να δείτε όλα τα Sealant

Πόσο καιρό μια συνηθισμένη εφαρμογή sealant κρατάει;

Αναλόγως την εταιρία του sealant, τις συνθήκες θερμοκρασίας, την υγρασία. Συνήθως είναι από 2 (σε πολύ ζεστές περιοχές με υψηλή υγρασία) έως και 5 μήνες.

Εκτός από την ζέστη και την υγρασία ποιοι άλλοι παράγοντες προκαλούν την στερεοποίηση των sealants;

Η χρήση αμπουλών CO2 για το φούσκωμα των ελαστικών και τα φούιτ/σκασμένα λάστιχα από αγκάθια, ειδικά από αυτά που δεν τα πήραμε χαμπάρι. Επίσης, επηρεάζεται από το πόσο πορώδη είναι τα ελαστικά μας όπως επίσης και από την ποσότητα που θα χρησιμοποιηθεί κατά την πρώτη εφαρμογή ώστε να στεγανοποιηθεί το λάστιχο με την ζάντα. Επίσης, αν δεν χρησιμοποιείται το ποδήλατο καλό θα είναι να περιστρέφουμε τους τροχούς μια φορά την βδομάδα ώστε να μην μένει στάσιμο το υγρό μέσα στο ελαστικό.

Πόσο συχνά πρέπει να ελέγχουμε την κατάσταση του sealant;

Μια φορά τον μήνα καλό θα είναι να βγάζουμε τους τροχούς από το ποδήλατο και να τους κουνάμε για να δούμε αν ακούγεται το υγρό. Αν δεν ακούγεται, μπορούμε να προσθέσουμε 50-100ml (αναλόγως τον τύπο του ελαστικού).

Είναι συμβατό οποιοδήποτε ελαστικό για μετατροπή σε Tubeless;

Όχι. Είναι προτιμότερο να τοποθετηθούν ελαστικά τα οποία αναγράφουν ότι είναι Tubeless Ready, για την αποφυγή μη τοποθέτησης του και περίπτωσης ασυμβατότητας.

Πόσο βάρος προσθέτει το sealant σε σχέση με τις σαμπρέλες;

2 σαμπρέλες κινέζικες 26X 1,75-2,3” (ο πιο κλασικός τύπος σαμπρέλας που χρησιμοποιούμε από τα ποδηλατάδικα της γειτονιάς μας) ζυγίζουν 350gr. Αν πούμε ότι χρησιμοποιούμε σαμπρέλες για πιο «απαιτητική» χρήση όπως οι All mountain της Maxxis, είτε ακόμη και οι Downhill τότε το βάρος ανεβαίνει στα 590gr και 890gr αντίστοιχα για διάσταση 26 Χ 2,2-2,5” με γαλλικές βαλβίδες. Αντίστοιχα για sealant στη πρώτη περίπτωση θα χρησιμοποιήσουμε από 120-180mlυγρού –για ελαστικά 2,1-2,3), ενώ για ελαστικά 2,3-2,5” θα χρησιμοποιήσουμε από 180-250ml υγρού.

Η γνώμη μας είναι υπέρ των tubeless γιατί από την στιγμή που θα γίνει η σωστή εφαρμογή ξενοιάζουμε για 3-5 μήνες χωρίς να μας απασχολούν πλέον τα τριβόλια τα θρύμματα γυαλιού και τυχόν καρφιά. Πάντα όμως κουβαλάμε μια σαμπρέλα μαζί μας και μπαλώματα για κάθε ενδεχόμενο.

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε πως γίνεται η μετατροπή ενός ελαστικού σε Tubeless με χρήση ενός sealant, ταινίας και φακαρόλας:


Σχόλια

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Νέα δημοσίευση

Newsletter

Εισάγετε το email σας για να λαμβάνετε τις προσφορές και τα νέα μας!